set menu, trein, boot

Tijdens de trektocht in Sapa bezoeken we nog een woning van de Black Hmong. Dat is alsof de tijd minstens 100 jaar heeft stilgestaan. De etnische minderheden worden trouwens in Vietnam behoorlijk met de nek aangekeken. Er is sprake van behoorlijke discriminatie. De rode Yao houdt er een aantal bijzonderheden op na. Zo dragen alle vrouwen boven de 13 jaar een prachtige rode hoofddoek, die meerdere malen om het hoofd is geslagen. Het voorhoofd wordt kaalgeschoren en de werkbrauwen worden afgeschoren om de hoofddoek beter uit te laten komen. De doden leggen ze in het bos om zo opgevreten te worden. Zo geven ze hun lichaam terug aan de natuur. Dit is tevens de enige stam die geen hond op het menu heeft.
Terug in Sapa blijven we achtervolgt worden door black H'mong die maar blijven roepen "Buy from me, very cheap" en meer van dat soort kreten.

's Avonds gaan we met een groepje Sapa door. Ook nu worden we nog regelmatig achtervolgt door oudere kinderen die wat willen verkopen.
Het is hier toch een stukje duurder dan in andere gebieden in Vietnam.

Dinsdagavond in de stinktrein naar Hanoi. Er was dit keer zelfs een karaoke-wagon! :-)

Bij de toiletten heb je binnen en buiten een schuifslot (altijd handig). Jose ging dus om 3 uur 's nachts naar de wc en bij een bocht die de trein maakte, schoof het schuifje aan de buitenkant in het slot :-) Na een half uur werd eindelijk de conductrice wakker van het gebonk op de deur en kon Jose weer naar bed, nadat ze eerst nog de verkeerde coupe was ingestapt :-)

Half 5 waren we in Hanoi en gingen we gelijk door naar Halong Bay met de bus. Daar aangekomen zijn we op de boot gestapt. Mooie boot en een mooie hut met eigen douche en toilet. Eindelijk schone lakens, alleen 1 torretje in bed. Viel dat dit keer mee.

Gevaren en een grot bezocht.  We stonden in een toeristenfile om in de grot te komen. Vanmorgen naar Tam Coc gereden vlakbij Ninh Binh. Hier hebben we een mooi hotel. Voor het eerst durf ik met blote voeten te lopen in de kamer. Na het eten even buiten gekeken. Voor het hotel, op het plein, staan vietnamezen in een groep tai chi te doen. Dit zie je bijna in elke stad/dorp. Laatste nacht alweer en morgenvroeg staat er nog een fietstocht op de planning. 's Middags met de bus naar Hanoi, het vliegveld en om +/- 19:00 uur vliegen we terug.